Comuna Cerbăl invadată de bloggeri olteni #prinHD – Part II

Așa cum am menționat în articolul precedent, aceasta a fost prima mea aventură cu bloggerii la evenimentul #prinHD. Totul a început ca de obicei, cu un telefon, de la Roxana Stiubei (Media pe bune). M-a sunat să afle dacă sunt liber peste două săptămâni. Am zis DA. Ce ai putea spune când o blogerita oltenească îți pune o astfel de întrebare? Parcă îți e și puțin frică să zici nu. Știți că oltenii au coatele ascuțite, dar mai ascuțită le este limba! Așa că am acceptat!

Pentru prima parte a plimbării o să va rog să citiți primul articol. În caz contrar, puteți afla aici o multitudine de experiențe din comuna Cerbăl, Hunedoara.

Comuna Cerbal, plăcinte, gulaș, brânză de oaie și slană

Articolul precedent se termină atunci când ne-am întors la cabană, după ce am marcat traseul turistic Drumul celor 3 izvoare. Aici am dat cu apă pe față, ne-am încurajat că să ne revenim puțin și am plecat mai departe. Împărțiți în două mașini ne-am îndreptat nerăbdători către măsuratul oilor.

Nu știam că organizatorii ne pregătiseră o surpriză. Mai întâi am oprit la o stână locală, care urmează să devină și punct gastronomic. Aici am avut parte de cele mai delicioase plăcinte cu brânză de oaie. Le-am împreunat cu un gulaș de oaie, făcut la tuci, de ne-am lins degetele! Și nu exagerez cu linsul degetelor!

Tot aici am avut onoarea de o ține în brațe pe mult prea blanda și frumoasa Getuta! Am făcut poze cu bată ciobanului. Fun Fact! Bată ciobanului este obligatoriu facutadintr-un lemn de esență tare și fără noduri. Cel mai des, lemnul folosit este acela de corn, care este greu de găsit, cât și de lucrat.

Fiind formată din 8 sate, comuna Cerbăl are o locație pitorească, aflată în munții Poiana Ruscăi. Satele sunt legate între ele de un drum nou, asfaltat și amenajat pentru turiști. Pe marginea drumului, în zonele cu priveliști deosebite, sunt amplasate leagăne și foișoare. Locurile acestea de popas sunt făcute atât pentru panorama, cât și pentru aerul curat de munte. De aici poți admira valea și crestele înzăpezite ale masivului Retezat.

Măsuratul Oilor și After Party

De la stâna la care ne-am înfruptat cu bucatele montane, am mers mai departe la o altă stână. Aici am desoperit vechiul obicei de „Măsurat Oile”. Cu alte cuvinte, fiecare propietar își inseamneaza oile cu un semn distinct. Apoi, aceaste sunt mulse. În funcție de cantitatea de lapte pe care acestea o dau, se calculează cantitatea de lapte pe care o vor primi proprietarii de-a lungul anului, de la ciobanii care le duc la păscut și le poartă grija.

Acest obicei transmis din generație în generație are și rolul de a aduce lumea mai aproape. Astfel, oameni de toate vârstele, din toate satele, se strâng la un loc, petrec cu muzică și mâncare tradițională. Când se lasă seară, toată lumea se strânge la căminul cultural, unde petrecerea se întinde până la răsăritul soarelui.

Finalul unei vizite prin Hunedoara

Pentru încheierea acestei vizite, la întoarcere, am vizitat Castelul Corvinilor. Aici am avut ocazia să vizităm turnul central, care anul trecut nu era deschis publicului. Am descoperit frumusețea arhitecturală care nu se mai fabrică azi. Pentru cei cărora le place macabrul, pot analiza diferitele metode de tortură folosite în urmă cu sute de ani pe meleagurile noastre și nu numai.

Acestea fiind spuse, nu mai stați pe gânduri și planificați o plimbare prin aceste ținuturi minunate. Oamenii, drumurile, pădurile, munții, aerul rece, ciubarul de seară, branza de oaie proaspătă și toate bunătățile și experiențele descrise în aceste două articole va așteaptă cu brațele deschise!

#prinHD, ediția de primăvară 2022 – eveniment organizat de Călin Bobora și Asociația Media pe bune, susținut de primarul comunei Cerbăl, Mircea Costa, și pensiunea Căsuțele din Poiana Răchițelii.